Persbericht “Een heropening van culturele locaties en zalen” 04.02.2021

Een heropening van culturele locaties en zalen

In het kader van een gezondheids-, economische, sociale en psychosociale crisis die ondertussen structureel is geworden, moeten alle bedrijfssectoren die momenteel op slot zijn, onder strikte gezondheidsvoorwaarden kunnen heropenen. Dit om de meest kwetsbare doelgroepen enig perspectief te bieden.

Na tien maanden van inactiviteit die de cultuurwerkers gevaarlijk hebben verarmd en ondanks protocollen die zijn gevalideerd door virologen die een veilige werkwijze garanderen, staat de culturele sector nog steeds stil.

Recente studies alsook praktijkervaringen in Europa op het gebied van cultuur, tonen aan dat heropening kan.

De langdurige gezondheidscrisis heeft gevolgen voor de geestelijke gezondheid van de bevolking. Het is tijd om deze bijkomende dimensie te integreren in het beheer van de crisis. De rol van cultuur, kunst en creatie is daarom nuttiger en essentiëler dan ooit.

De culturele activiteiten op scholen en in de buitenlucht moeten half februari kunnen worden hervat. Autorisatie voor openbare toegang tot theaters moet vanaf 1 maart worden toegestaan.

Als een sector die noodzakelijk is voor de geestelijke gezondheid van de mensen, moet cultuur, afgezien van haar eigen economische impact, bij voorrang worden heropend onder economisch levensvatbare omstandigheden voor alle operatoren, of ze nu gesubsidieerd zijn of niet, om de geleidelijke herneming van het normale functioneren van onze samenleving te ondersteunen.

Contact : info@upact.be

UPACT (Union des Professionnel.le.s des Arts et de la Création, pôle Travailleur.euse.s)
Abdil, Aires Libres, Ambitus, ARRF, Artists United, CCTA, CTEJ, FACIR, laFAP, FBMU, Hors Champ, M-Collectif, METAL, RAC, RAVIE, Union des Artistes du Spectacle
www.upact.be

De Crisiscel Cultuur :
Artiestencoalitie, Event Confederation, cult! netwerk cultuurhuizen, De Federatie, Live Sector Overleg, Overleg Kunstenorganisaties (oKo) in samenwerking met spelers uit de vrije niet-gesubsidieerde cultuur- en evenementensector

FEAS (Fédération des Employeurs des Arts de la Scène)
Ama, Artara, Atelier 210, Atelier theatre Jean Vilar, Brigittines, Bulles production-bruxellons !, Cav&ma, Central- centre culturel de la louviere, Charleroi-danse, Cie thor/Thierry Smits, Del diffusion villers, Aspace magh, Federation des jeunesses musicales, Festival de Liege, Ferme du Biereau, Ferme de Martinrou, Flagey , Grand studio, Idea / Jose Besprovany, la comedie Claude Volter, la Fabrique de théâtre, la Maison Ephemere- cie theatrale, le Rideau de Bruxelles, les Baladins du miroir, les Festivals de Wallonie, l'l, les Nocturnales, Mars/Mons arts de la scène, Maison de la culture de Tournai, Opera royal de Wallonie, Orchestre philharmonique Royal de Liège, Orchestre Royal de chambre de Wallonie, Palais des Beaux Arts de Charleroi, Pierre de lune, Tandem / Cie Michele Noiret, Théâtre 140 , Théâtre de l'ancre, Théâtre la Balsamine, Théâtre la Valette, Théâtre de l'Eveil, Théâtre Royal des Galeries, Théâtre Royal de Liège, Théâtre des Martyrs, Théâtre Royal de Namur, Théâtre national Wallonie-Bruxelles, Théâtre Ocean Nord, Théâtre Royal du Parc, Théâtre de poche, Théâtre le public, Théâtre les Tanneurs, Théâtre de la vie, Théâtre Varia, Vox Luminis, Zoo-Thomas Hauert54, Espace Catastrophe
www.feas.be

FCB (Fédération des cinémas de Belgique – Federatie van cinemas van Belgïe)
Cartoon’s Antwerpen, Cinéma Albert, Ciné Patria, Cinépointcom, Kinépolis, Les Grignoux, Imagix, Lumière Cinéma, Palace, Pathé, UGC, Variétés Lier, White Cinéma,
www.fcbel.org

ACC (Association des directions des Centres Culturels de la FWB)
Aiseau-Presles, Amay (Cultur’ama), Andenne, Anderlecht (Escale Du Nord), Anderlues (La Bourlette), Angleur (Ourthe Et Meuse), Ans, Antoing, Arlon (Cc Du Sud-Luxembourg), Ath (Maison Culturelle D’ath), Aubange (Athus), Bastogne, Beauraing, Beauvechain (Nethen), Berchem (Le Fourquet), Bertrix, Bievre, Boussu, Braine- L’alleud, Braine-Le-Comte, Braives, Chapelle-Lez-Herlaimont, Charleroi (L’eden), Chenee, Chimay (Sud Haina), Ciney, Colfontaine, Comines-Warneton (Cc M.J.C.), Courcelles (La Posterie), Court-Saint-Etienne (Cc Brabant Wallon), Couvin, Dinant, Dison, Doische, Durbuy, Eghezee (Asbl Ecrin), Enghien, Engis, Etterbeek (Le Senghor), Evere (L’entrela), Farciennes, Flemalle, Fleurus, Flobecq (Pays Des Collines), Floreffe, Florennes, Florenville (Beau Canton), Forest (Le Brass), Fosses-La-Ville, Frameries, Ganshoren (La Villa), Gembloux, Genappe, Gerpinnes, Habay, Hannut, Hastiere (Cc Haute-Meuse), Havelange, Herstal, Hotton, Huy, Ittre, Jette (Armillaire), Jodoigne -Orp-Jauche, Jupille – Wandre, La Louviere (Ccr Du Centre – Central ), Laeken (Bruxelles-Nord Maison De La Création), Le Roeulx (Joseph Faucon), Lessines (René Magritte), Leuze, Libramont-Chevigny, Liege (Les Chiroux), Manage (Le Scailmont), Marche (Mc Famenne-Ardenne), Marchin, Momignies (Thiérache), Morlanwelz (Le Sablon), Mouscron, Namur (Théâtre De Namur), Nassogne, Nivelles, Ottignies-Lln, Peruwelz (Arrêt 59), Perwez, Philippeville, Pont-A-Celles (Pays De Geminiacum), Quaregnon, Quevaucamp (Beloeil), Rebecq, Remicourt, Rixensart, Rochefort (Les Roches), Saint-Georges Sur Meuse, Saint-Ghislain, Saint-Gilles (Jacques Franck), Sambreville (Cracs), Schaerbeek, Seraing, Silly, Sivry-Rance, Soignies, Soumagne, Spa -Jalhay- Stoumont, Sprimont, Stavelot-Trois-Ponts, Theux, Thuin, Tintigny (Rossignol), Tournai, Tubize, Verviers, Viroinval (Action Sud), Walcourt, Wanze, Waremme, Waterloo (Espace Bernier), Watermael-Boitsfort (La Vénerie), Welkenraedt, Woluwe-St-Lambert (Wolubilis), Woluwe-St-Pierre (Whalll)
www.centres-culturels.be

ASTRAC (Réseau des Professionnels en Centre Culturel)
L’astrac rassemble 178 professionnels de 80 Centres Culturels
www.astrac.be

Asspropro (Association des Programmateurs Professionnels)
Asspropro rassemble programmateur.trice.s de différentes Associations culturelles de la FWB.
www.asspropro.be

Task force Culture non subsidiée
Cirque royal, Forest National, Théâtre Royal de Mons, CC Auderghem, Trocadero Liège, Sois belge et tais-toi, Corniaud and Co, OD live, Opsman consulting, Richard Ruben, Argan42, Comédie de Bruxelles? Panache diffusion

Le club des 5